جهت مشاهده جدیدترین محصولات شرکت پارکد گستر آسیا عضو صفحه تلگرام ما شوید
barcodeprinter@
https://telegram.me/barcodeprinter
لیبل پرینتر ( Label Printer )
با نگاهی به تولید انبوه محصولات با برندها و تنوع بالای آنها و استفاده از بارکد و ایران کد و شماره سریال کالا برای ردیابی و ... نیاز است که روی محصولات برچسب مشخصات کالا و یا ایران کد و بارکد الصاق کرد تا از نظر سیستمهای داخلی و بین المللی بتوان آن را شناسایی کرد .
تمام تولید کنندگان و وارد کنندگان کالا میتوانند با استفاده از یک لیبل پرینتر برچسب مورد نیاز کالاهای خود را با یک سیستم ساده طراحی و چاپ کنند و دیگر نیازی به این نباشد که بخواهند روی بسته بندی کالا ( کارتن ، سلفون ،... ) مشخصات کالا را چاپ کنند ، چون برای اینکار نیاز به چاپ در تیراز بالاست و خود هزینه بالایی را در بر دارد پس میتوان با استفاده از یک لیبل پرینتر برای هر محصول لیبل و بارکد جداگانه چاپ کرد و روی آن الصاق کرد.
جهت مشاهده جدیدترین محصولات شرکت پارکد گستر آسیا عضو صفحه تلگرام ما شوید
barcodeprinter@
https://telegram.me/barcodeprinter
مزایایی خرید لیبل پرینتر ( Label Printer )
با استفاده از یک لیبل پرینتر ( بارکد پرینتر ) میتوان طرحهای مختلفی را روی برچسب ها چاپ کرد ، تولید کنندگان و وارد کنندگان کالا میتوانندمشخصات کالا ، شماره سریال ، تاریخ تولید ، تاریخ انقضاء ، مشخصات فنی و یا هرگونه اطلاعات دیگر مربوط به آن کالا را به راحتی طراحی و با دستگاه لیبل پرینتر ، آن را بر روی برچسبهای مختلف چاپ و روی محصول نصب میکنند.
برای هر محصول ، با توجه به بسته بندی آن ، برچسب خاصی در نظر میگیرند، اگر یک شرکت بازرگانی باشید و کارتان واردات کالاهای مختلف با برندهای ( مارک ) مختلف باشد یا حتی اگر محصولات مختلف یک برند خاص را وارد میکنید میتوانید یک برچسب ساده از نام خود و برند و یا شماره مجوز ، تاریخ تولید و ... را روی برچسب چاپ کنید و روی محصول خود بچسبانید ، که با این کار هم نوع و مشخصات آن محصول را مشخص کرده اید و هم اینکه تبلیغی خواهد شد برای شما و حتی در بیشتر مواقع میتوانید برای محصولات مشابه از یک کارتن ( بسته بندی ) مشابه استفاده و با برچسب نوع آن محصول را مشخص کنید و دیگر نیاز نیست که برای هر محصول یک کارتن جداگانه طراحی و چاپ کنید، همین امر باعث صرفه جویی در سرمایه شما خواهد شد.
با توجه به اجباری شدن چاپ ایران کد بر روی محصولات تولیدی و وارداتی نیاز ما به این نوع دستگاهها بیشتر شده است. بنابراین براحتی میتوان با استفاده از این دستگاهها ایران کد محصولات و سایر مشخصات کالا را بر روی برچسب چاپ و بر روی کالاها چسباند.
با استفاده از لیبل پرینتر میتوان بر روی کالاهای تولیدی و وارداتی برچسب گارانتی چاپ کرد و چسباند تا از تقلب بر روی کالاها جلوگیری گردد.
توجیه اقتصادی خرید لیبل پرینتر ( Label Printer )
- استفاده از بسته بندی مشابه و استفاده از لیبل مشخصات کالا
- با استفاده از یک بارکد بر روی برچسب میتوانید کالای خود را ردیابی کنید
- میتوانید برای کالای خود یک سریال معرفی و از آمار تولید خود با خبر شوید
- میتوانید با استفاده از نرم افزارهای مبتنی بر بارکد کلیه ورود و خروج کالاهای خود را کنترل کنید
- میتوانید ایران کد محصولات خود را خودتان چاپ کنید
- میتوانید به راحتی انبار گردانی کنید
- میتوانید برای محصولات خود برچسب گارانتی چاپ کنید
امروزه در دنياي بستهبندي زندگي ميكنيم. زندگي ما پيش از آنچه فكر ميكنيم، عملاً به جعبهها، شيشهها و پوششهاي مختلف وابسته است. تمام اشيا و وسايل اطراف ما، به نوعي با بسته محصور شدهاند. خودرو زير پوشش خود، مواد غذايي مصرفي در قوطي، پاكت و شيشه يا جعبه و تمام وسايلي كه هر روز مورد استفاده ما قرار ميگيرند از صابوني كه براي شستوشوي دست و صورت مورد استفاده قرارميگيرد تا خمير دندان، پوشاك، همه و همه را به صورت بستهبندي شده ميبينيم، لمس ميكنيم، حمل ميكنيم و مصرف ميكنيم.
در نگاهي وسيعتر، بستهبندي جزيي از زندگي، كار و خانه ما شده است كه خود را بهطور آشكار در خانه، خيابان و اداره نشان ميدهد.
منظور از بسته، فقط پوشش جعبهاي نيست بلكه هر چيزي است كه كالا در آن قرار ميگيرد. به بياني ديگر، بسته، شكل ظاهري كالاست.
تحول در بستهبندي به جايي رسيده است كه اگر بستهاي تا قبل از اين فقط به عنوان حافظ و نگهدارنده جنس و كالا و همچنين به منظور تسريع و تسهيل در انبارش كالا جاي خود را باز كرده بود، امروزه جلب كننده نظرهاست و باعث شده گروهي از توليد كنندگان كالاي خود را در پوشش و يا ظرفي عرضه كنند كه مصرف كننده بعد از مصرف كالا، بتواند از آن در مواردي ديگر استفاده كند. اصطلاحاً به اين نوع بستهبنديها «بستهبندي با ارزش اضافه» گفته ميشود. براي جلب توجه جوانان نيز بستههايي طراحي ميشوند كه مناسب با روحيات آنها بوده و توجه آنها را جلب كند.
دستهاي ديگر از كالاها، در بستهبندي زيبا فقط به عنوان هديه آماده ميشوند و به اين ترتيب، خريدار بدون زحمت اضافي، بستهبندي هديهاي را خريداري كرده و آن را به شخص مورد نظر ميدهد. همچنين، بستههاي ابتكاري وجود دارد كه براحتي باز و بسته شده و يا در قفسه يخچال و طاقچه جاي ميگيرند. استفاده از اين نوع بستهها صرفاً به دليل زيبايي آنهاست.
با توجه به حجم بالایی بسته ها، نیاز است در انبارهای بزرگ و کوچک بتوان به راحتی ورود و خروج بسته ها را کنترل کرد و کالا را سریعتر از انبار خارج و با نام و برند تجاری فروشنده و ایران کد کالا به مشتری عرضه گردد و این خود مستلزم استفاده از سیستم بارکد و چاپ برچسب ( لیبل ) میباشد . با استفاده از برچسب میتوان برای هر نوع کالا یک بارکد جداگانه تعریف کرد و از پیش آمدن اشتباه در ارسال کالا جلوگیری کرد و میتوان به راحتی از میزان موجودی کالا با خبر شد. برچسب ها در انواع مختلف با کاربردهای مختلف وجود دارند ، تعدادی در صنایع نساجی و تعدادی در صنایع خودرو و فرش و موکت ، آزمایشگاهی ، قطعه ساز ، لوازم خانگی ، بیمارستان ، رستوران ، مواد غذایی ، و هر آنکه نیاز به الصاق ایران کد بر روی محصولات وارداتی و یا تولیدی خود دارد.
دستگاههای لیبل پرینتر با سیستم حرارت ( Thermal Transfer ) کار میکنند و نیاز به ریبون جهت چاپ بر روی لیبل ( برچسب ) دارند و برای هر لیبل ریبون خاص خود را استفاده میکنند و نیاز است که اطلاعات کامل را در این خصوص داشته باشیم . ریبونها به دسته های مقاوم ، معمولی و متوسط تقسیم میشوند که هر یک در صنایع های مختلف و بسته به نیاز استفاده میگردد.
تاریخچه بارکد
در سال 1932 گروهی از فارغ التحصیلان مدرسه مدیریت بازرگانی دانشگاه هاروارد به سرپرستی Wallace Flint کار بر روی پروژه جاه طلبانه ای را شروع کردند که سرآغازی بر استاندارد بارکد و سیستمهای مربوط به آن گردید. این پروژه به مشتریان پیشنهاد می کرد تا کالای مورد نظرشان را با برداشتن کارتهای سوراخ شده ای مرتبط به آن کالا از درون کاتالوگ انتخاب کنند. این کارتهای سوراخ شده سپس به کارمندی داده میشد تا برای خواندن، آنرا درون دستگاه "کارت ریدر" Card Reader قرار دهد. در مرحله بعد سیستم بصورت اتومات کالای مربوطه را از انبار مستقیماً به باجه خروجی فروشگاه میفرستاد تا خریدار پس از پرداخت پول، کالا را دریافت کند. در مراحل بعدی با گسترش سیستم، نحوه دریافت وجه، تحویل کالا و رسید به مشتری و ... پیشرفت کرده و به مرحله ای رسیدند که اکنون توسط دستگاه های "بارکد ریدر" Barcode Reader به راحتی عمل تحویل کالا و سپس پرداخت وجه صورت میپذیرد و همچنین هیچ کالایی را نمی توان بدون کم کردن از موجودی انبار فروشگاه از آن خارج کرد، لذا جلوی سرقت کالا تا اندازه زیادی گرفته می شود.
بارکدهای مدرن امروزی از سال 1948 توسعه یافتند. برنارد سیلور، از فارغ التحصیلان موسسه ی تکنولوژی درکسل در فیلادلفیا (Drexel Institute of Technology in Philadelphia) بطور اتفاقی شنید که رییس یک فروشگاه زنجیره ای مواد غذاییمحلی از یکی از روسای دانشگاه میخواهد تا متعهد شود که سیستمی را ایجاد کند تا بطور اتومات اطلاعات کالا را در مرحله بازرسی و "چک اوت" Checkout بخواند. سیلور آنچه را شنیده بود به دوستش نورمن جوزف وودلند Norman Joseph Woodland گفت. نورمن بیست وهفت ساله فارغ التحصیل درکسل و معلم آنجا بود. نورمن شیفته این مشکل شد و شروع به کار روی این مسئله کرد.
اولین ایده ی نورمن استفاده از طرحهایی از جوهری مخصوص بود که زیر نور فرا بنفش بدرخشد. آندو دستگاهی را ساختند که که کار میکرد ولی مشکل این بود که جوهر آن ثبات لازم را نداشت و چاپ طرحواره روی کالا بسیار گران تمام میشد. وودلند معتقد بود که ایده اش جواب خواهد داد. او از محل سهام چند فروشگاه مقداری عایدی داشت، لذا کار تدریس را رها کرد و به آپارتمان پدربزرگش در فلوریدا رفت تا برای حل این مشکل فراغت بیشتری داشته باشد.
در بیستم اکتبر 1949 وودلند و سیلور فرم ثبت اختراعی را تحت عنوان " طبقه بندی لوازم و روش انجام آن" را پر کردند. آنها اختراعشان را بصورت " هنر طبقه بندی کالا ...از طریق شناسایی طرحواره" توصیف نمودند.
تاریخچه سیستمهای بارکد، بارکد ابداعی توسط وودلند و سیلور را بشکل یک "دایره هدف" یا Bull’s Eye توصیف میکند که متشکل از دایره های هم مرکز بود. درحالیکه وودلند و سیلور چنین نمادی را ایجاد کردند، نماد اولیه بشکل یک خط مستقیم مشابه بار کدهای 1D امروزی توصیف گردید.
سرانجام نماد بارکد با طرح چهار خط سفید در یک زمینه تیره شکل گرفت. اولین خط بعنوان خط مبنا و موقعیت سه خط باقیمانده نسبت به خط اول تعیین می شدند. اطلاعات مربوط به یک کالا با حضور یا عدم حضور یکی یا چند تا از خطوط کد بندی میشد که اجازه میداد هفت دسته مختلف از کالا ایجاد شود. بهرحال مخترعان این روش فهمیدند که با افزودن تعداد خطوط میتوان کالاهای بیشتری را کلاسه بندی کرد. مثلاً با ده خط تا 1023 کالا می توانست کد گذاری شود. درخواست حق ثبت اختراع وودلند و سیلور در هفتم اکتبر 1952 به شماره 2612994 در آمریکا به ثبت رسید.
در سال 1962 سیلور در سن 38 سالگی قبل از اینکه کاربرد تجاری باکد را ببیند درگذشت. در سال 1992 وودلند مدال ملی تکنولوژی را از دست رییس جمهور جورج بوش دریافت کرد. این دو مرد پول زیادی بابت ایده خلاقانه خود که شروعی بر تجارت بیلیون دلاری بود دریافت نکردند.
بارکد تا سال 1966 تجاری نشد. انجمن ملی زنجیره مواد غذایی (NAFC) در این سال از سازندگان تجهیزات درخواست کرد تا سیستمی را طراحی کنند که به پروسه دریافت کالا و پرداخت پول (Checkout) شتاب بیشتری دهد. در 1967 شرکت RCA (Radio Corporation of America) اولین سیستم اسکن را در فروشگاه کروگر Kroger در سین سیناتی نصب کرد. کد محصولات توسط "بارکدهای دایره هدف" مشخص میشدند که مجموعه ای از خطوط (یا بارهای bars) دایره ای هم مرکز با عرضهای متفاوت بودند. این بارکدها روی محصول پرینت نمی شدند بلکه بصورت برچسب توسط کارمندان کروگر روی کالا نصب می گردید. اما مشکلاتی برای کد موسوم به RCA/Kroger وجود داشت. در این هنگام نیاز به ارائه استانداردی بود تا تمام تولید کنندگان و فروشندگان محصولات غذایی به آن تجهیز شده و بطور یکسان مورد استفاده قرار گیرد.
با توجه به افزایش روز افزون شرکتهای تولیدکننده و تنوع محصولات و نیاز استفاده از بارکد جهت صادرات و ردیابی فرآیندهای تولید به یکی از ملزومات مبدل گشته است ،با استفاده از این تکنولوژی می توان سریالی اختصاصی جهت متمایز نمودن کالاها از یکدیگر اختصاص داد. استانداردهای مختلفی به منظور تولید و استفاده از بارکد وجود دارد ، که معتبرترین آنها استاندارد EAN/UCC می باشد که 90 درصد تجارت جهانی را پوشش می دهد.
در ایران نیز بنا به توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی به بازار جهانی سازمانی با عنوان (مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ) زیر نظر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تاسیس گردید ، سپس کشور ما به عضویت موسسه بین المللی EAN International درآمد . اغلب بارکدهای استفاده شده در کشورهای مختلف 12 یا 13 رقمی می باشند، که از این استانداردهای بارکد جهت صادرات استفاده میگردد و به عنوان اطلاعات آن سازمان می باشد
بطور خلاصه می توان گفت بارکد تشکیل گردیده است از مجموعه ای از اعداد و خطوط موازی سیاه رنگ با ضخامتهای مختلف که به صورت استاندارد باید در زمینه سفید چاپ نمود که بتوان توسط دستگاههای اسکنر قابل انتقال به رایانه باشند.
بارکدهای مورد استفاده جهت ردیابی ، کنترل محصول و مدیریت انبار تفاوتهائی با استاندارد فوق دارند و این بارکدها فقط برای آن سازمان معنی پیدا می کنند که حاوی اطلاعاتی از قبیل نام کالا ، کد کالا ، قطعات تشکیل دهنده ، نام سازنده مربوط به هر قطعه ، نام اپراتورها ، شماره خط تولید و از این قبیل مشخصهها می باشند. بطور خلاصه این بارکد را می توان بعنوان شناسنامه هر محصول دانست . یعنی اگر 100 نوع کالا از یک نوع موجود باشد 100 سریال منحصر بفرد برای هر محصول معرفی می گردد و هر سریال حاوی اطلاعات کامل همان کالا می باشد.
استفاده از تکنولوژی بارکد این امکان را فراهم می سازدتا تغییر اطلاعات به بانکهای اطلاعاتی منتقل و همواره اطلاعات موجودی های خود را بروز نگهداری نمود.
یکی از معضلات مجموعه های تولیدی و فروشگاههای بزرگ، انبار گردانی و مدیریت انبار بوده است که با پیشرفت شایان این تکنولوژی عملیات انبارگردانی حذف و اطلاعات ورود و خروج کالا به صورت Online امکان پذیر گردیده است.
بارکدها از نظر شکل و ترکیب قرار گرفتن خطوط استانداردهای مختلفی دارند مثل EAN13 , CODE 39 ,CODE 128, EAN 128 ,PDF 417 . . . که هرکدام کارایی خاصی دارند و مهمترین آنها EAN 13 میباشد. در ذیل به معرفی چند نماد (Symbology) بارکد می پردازیم :
1- نماد EAN 13
این نماد یکی از مهمترین نوع بارکد می باشد و در جوامع مختلف استفاده زیادی از آن میشود . این نماد در حقیقت نوعی شناسنامه آن کالا محسوب می شود و دربر گیرنده کد کشور- کد شرکت - کد محصول و کد کنترل (چک دجیت ) میباشد. و از یک استاندارد جهانی پیروی میکند .
2- نماد CODE 128
این نماد یک نماد با چگالی بالا است و طول متغییر دارد که همه مجموعه کارکترهای اسکی را رمز می کند . این نماد دارای 2 فرم چک کردن خطا است که آنرا یک بارکد با ثبات می سازد وبسیار فشرده تر و انعطاف پذیرتر از Code 39 است.
کاربردها :
متداولترین کاربرد این نماد در برچسبهای حمل و نقل است وبرای کارتهای شناسایی نیز استفاده میشود . کاربردهای دیگر آن عبارتند از :
v حمل ونقل اتومبیل
v لجستیک
v نشانه گذاری کالاها
v استوانه گاز و . . .
در شکل زیر یک مثال از ساختار CODE 128 نشان داده شده است.
مزایا :
این نماد یکی از کاراترین بارکدهای چند منظوره است . می توان با هر نوع داده استفاده شود و بارکد را در یک فضای کو چک با استفاده از تکنیک فشرده سازی رمز نگاری کرد.
محدودیتها :
با دارا بودن چگالی بالا، این نماد نمی تواند به آسانی با استفاده از اسکنرهایی با وضوح تصویر پایین خوانده شود.
3- نماد EAN 128
این نماد فرم خاصی از Code 128 است که برای کالاهای مختلف در تجارت و صنعت کاربرد دارد و می توان توسط آن بیش از یک فیلد را در بارکد رمز گذاری کرد.
برای رمز کردن فیلد داده های مختلف در یک بارکد ، نماد EAN 128 از استاندارد بین المللی شناساگرکاربردها (Application Identifiers (AI)) استفاده می کند . در شکل زیر نمایی کلی از این نماد آورده شده است.
AI یک کد پیشوندی است که برای شناسایی معنی و فرمت داده هایی که بدنبال آن می آیند (فیلد داده ) استفاده میشود . شماره های داخل پرانتز اغلب شناساگر کاربردها (AI) هستند و داده های بعد از آنها داده های مرتبط به این AI می باشند . پرانتزها اغلب برای خواندن آسانتر خطوط بارکد توسط انسانها بکار می روند . شماره AI(01) نشان می دهد که کد محصول در ادامه آمده است . این کد اغلب 14 شماره ای است . این 14 شماره دیجیتال مستقیما" با AI دنبال می شود . بعد از این 14 شماره AI بعدی آورده می شود . در این مثال شماره 15 ، AI بعدی است . شماره بعد از این شناساگر یک تاریخ 6 رقمی است و باید بااستفاده از نمادYYMMTT ( روز، ماه ، سال ) ویژه شود . در این مثال تاریخ 31 دسامبر 2005 نمایش داده شده است .
کاربرد :
این نماد اغلب در صنعت حمل و نقل برای نشان گذاری کانتینرها استفاده می شود.
مشخصات فنی
این نماد داده ها را با استفاده از نماد مشابه Code 128 رمز می کند . اما تفاوت عمده آن در استفاده از شناساگرهای کاربردی همراه با رمزنگاری داده ها است. این نماد 3 مجموعه کاراکتر مختلف شامل A,B,C را بکار می برد و رمزنگاری 128 مجموعه کاراکترهای اسکی را تسهیل می کند .
مزایا :
این نماد یکی از کاملترین نمادهای شامل حروف الفبا و یک بعدی امروزی است . مزیت عمده این نماد در مقایسه با Code 128 استفاده از شناساگرهای کاربردی است . این شناساگرها برای شناسایی ، ردیابی ، مشخص کردن تاریخ ، کمیت ، سنجش ، مکان یابی و انواع زیاد دیگری اطلاعات استفاده می شوند.
این نماد یکی از فشرده ترین نماد های بارکد خطی است . مجموعه کاراکتر C داده های عددی را در یک حالت ماجول با چگالی انبوه نمایش می دهد و نمایش 2 رقم با تنها یک کاراکتر نمادین باعث صرفه جویی عمد ه ای در فضای تخصیص یافته می شود .
این نماد ، قابلیت گردآوری چند AI را همراه با فیلدهای آنها در یک بارکد منفرد ایجاد می کند . این نماد دو خاصیت مستقل چک کردن دارد که امکان پرینت شدن و قابلیت اسکن شدن را بهبود می دهد .
4- نماد PDF417
پایگاه دادهای را تصور کنید که کاملاً قابل حمل و بدون نیاز بهاتصال آنی به کامپیوتر باشد و یکواسطهی ارتباطی کاغذیکه برچسب یاکارتی بااطلاعات قابل خواندن برایماشینایجاد کند را بهمراه داشته باشد که شامل متن، عکس، اطلاعات پزشکی و دیگرانواع دادهها و نیز قابلیت تبدیل مجدد به صورت اول به سرعت، به سادگی و با هزینهکم را داشته باشد. تمامی این قابلیتها یکجا در بارکد PDF417 جمع شده است.
این بارکد را میتوان نمایندهای از بارکدهای دوبعدی دانست. یکبارکد از این نوع میتواند به تنهاییبیش از یک کیلوبایتداده را درفضایی به اندازهی یک بارکد معمولی در خود جای دهد و برخلاف بارکدهای قدیمی تکبعدیکه نیاز به یکارتباط بلادرنگبا یک پایگاهدادهای بزرگتر داشتند، PDF417 خود یک پایگاه داده است و در یک جمله PDF417 باانسان برروی کاغذها، بستهها و قطعات سفر میکند.
این بارکد را میتوان سودآور، سهلالاستفاده و آسان برای ایجادکردن معنی کرد. با یکبار کاربری PDF417، مزایایارتباطات دادهی دیجیتالیبا استفاده ازبارکد معلوم میشود که عبارت است از کم خرج بودن، قابلیت چاپ برروی انواع رسانههابا استفاده از ابزار رایج چاپ، سادگی در پشتیبانی و قابلیت تصحیح بسیار زیاد خطاهاو علاوه بر این PDF417 به وسیلهی برجسته ترین سازمانهای جهانی به رسمیت شناختهشده است.
قابل ذکر است که هر سازمان دولتی و بازرگانی و یا خدماتی باید ازسرمایه گذاری کم خطر و طولانی مدت خود مطمئن باشد که دراینباره میتوان کارآییدستگاههای بارکدخوان PDF417 را در خواندن دیگر انواع مرسوم تک بعدی بارکد در نظرگرفت.
برتری دیگر: PDF417 بافناوریعلائمبه دست شرکتی با محصولات ابتکاری ابداع شده است و از پشتیبانی جهانیبرخوردار است تا بر تمامی مشکلات چیره شده و میانجیای میان شما و تصوّر شما برایانتقال ساده دادهها باشد PDF417فراتر از آنچه که به نظر میرسد
این بارکد پاسخی به نیاز ذخیره، بازیابی (Capturing) و انتقال حجمعظیم دادهها با کمترین خرج میباشد. PDF417 میتواند انواع پروندههای داده (متن،عدد و دودویی) را در خود جای داده و نیز تواناییبهرمزکردنتصاویر، اثر انگشت،لیست اجناس ترابری،انتقال دادهها بصورت الکترونیکی،راهنمای درجه بندی تجهیزاتو دیگرانواع دادهها را دارد. PDF417 امکان ایجاد ارتباطات قوی بدون نیاز به پایگاه دادهخارجی را ایجاد کرده است و به واقع میتوان بدون خرج بیشتر PDF417 را به محتویات یکمستندیا برچسب که قبلاًَ بدون آن چاپ میشد، اضافه کرد.
این بارکد را میتوان یک پایگاه داده مستقل دانست که با آزادیتمام، میتواند با شخص یا بر روی یک شئ، بسته، فرم، مستند، کارت یا برچسب جابجاشود. PDF417 قابلیت انجام کاری را دارد که شبکههای کامپیوتری از انجام آن عاجزندیعنی دسترسی به اطلاعات بدون نیاز به قرار گرفتن در مکانی خاص. همچنین PDF417 توانایی به رمز کردن دادهها در زمانی که به امنیت بیشتری نیاز باشد را ایجادمیکند.
بدلیل خواندهشدن PDF417 بوسیلهی ماشین، دو مشکل اساسی اتلاف وقتو اشتباه در آن وجود ندارد. این بارکد به صورت یک حافظه کامپیوتری کاغذی عمل میکندکه میتواند یک بار نوشته شده و سپس بارها خوانده شود و همانند یک زبان ماشینیجهانی است کهبا تمامی سیستمعاملها رابطه برقرار میکند. PDF417 تمامی ASCII کدها و دادههای رقمی را درخود جای داده و از یک الگوریتم بسیار پیچیده و سطح بالا برای تصحیح خطاها استفادهمیکند که قابلیت بازیابی اطلاعات حتی با از بین رفتن نیمی از بارکد را برای آنایجاد میکند. این الگوریتم به بارکد قابلیتخودبازبینینیز میدهد که برای کاربر بالاترین سطح اطمینان را ایجاد میکند.
تفاوتی که یک بُعد ایجاد میکند
تمام مزایای یک فناوری بهروز، بدون هیچگونه ریسک در اختیارشماست. استفاده از چنین فناوریهایی امروزه بسیار سودآور شمرده میشود. یک بارکدتک بعدی شامل یککد دسترسیبه اطلاعات درون یک پایگاهداده است. ولی PDF417 خود شامل تمامی رکوردهای یک پایگاه داده بوده و نیازی بهاتصال به پایگاه داده ندارد. دادههای ذخیره شده به آسانی با اسکن شدن قابل استفادهخواهند بود.
فناوری قابل اعتماد
PDF417 در واقع یک بارکد دو بعدی استاندارد است. علاوه بر کارآیی،توانایی و کاربردی بودن آن در حوزهی وسیعی از صنایع، تکنولوژی PDF417 در دسترسعموم قرار دارد و با صنایع واستانداردهایباز بينالمللیهماهنگی دارد. به همین دلایل، PDF417 به عنوان یک بارکد دو بعدیاستاندارد در بسیاری از موسسات پیشرو در زمینهی وضع استانداردهای جهانی پذیرفتهشده است:
- مؤسسهی استاندارد ملیایالات متحدهبه تازگی یکاستاندارد دو بعدیمنتشر کرده است که در آن برای انتقال دادههای یاد شده PDF417 را پیشنهاد کرده است.
- مؤسسهی AIM در ایالات متحده و در اروپا بهسازمان توسعهی استانداردهااختیاراتی درمورد استاندارد کردن PDF417 به عنواناستاندارد مشخصات علائمیکشکلداده است.
- وزارت دفاع ایالات متحده PDF417 رابه عنوان استاندارد کاربریهای نظامی و لجیستیکی خود و نیز برای استفاده در انتقالدادهها بصورت الکترونیکی قبول کرده است.
- انجمنمدیریت وسایل نقلیهی ایالات متحده
- جمعیت حمایت از اشتغالصنایع خودروبرای تکمیل استاندارد B-10 خود در معاملات از PDF417 استفادهمیکند.
- دیوان صنایع ارتباطات ازراه دوربرای علامت گذاری از PDF417 استفاده میکند.
- دفتر کارکنان و آمادگیوزارت دفاعایالات متحدهمیلیونها کارت شناسایی نظامی با استفاده از PDF417 چاپ کرده است.
تأیید شده در آزمایشات مستقل
نه تنها PDF417 در انواع کاربردهای مهم درحال استفاده و آزمایشاست، بلکه تحت آزمایشات مختلفی بوسیلهی شرکتهای معتبر جهانی قرار گرفته است:
- برای آزمایش قابلیت اطمینان در مرکز شناسایی اتوماتیک دانشگاه اُهایو، ۳۲میلیون کارکتر از PDF417 خوانده شد و هیچ خطایی رخ نداد.
- در دانشگاه Pittsburgh آزمایشهایی برروی سرعت خواندن PDF417 انجام شده است. حتی آزمایشهایی روی بارکدهای صدمه دیده نیز انجام گردیده است.
فناوریی که در کاربردهای گوناگون آزمایش شده است
تقریباً هر انسانی که تجربهی کار در بازرگانی خصوصی یا عمومی راداشته باشد با مسائلی چون انبوه اطلاعات، ارتباطات، شناسایی و مدیریت دادهها درارتباط بوده است.PDF417 در تمامی این گونه عملیاتها مورد استفاده قرار گرفته وبدون هیچ اشتباهی در پیشرفته ترین کاربریها عمل کرده است.
PDF417 توسعه دادن بارکد
بارکدهای دو بعدی برای کاربردهایی که بارکدهای تک بعدی در آنهامحدودیت دارند بسیار ایدهآل هستند. با خوانده شدن یک بارکد PDF417، به سادگی حجمعظیمی از دادهها انتقال داده میشود. به علاوه بخش تصحیح خطا در PDF417 آنرا برایاستفاده در محیطهای سخت آماده کرده است.
بکارگیری بارکد در مدیریت انبارها
استفاده از بارکد جهت مدیریت و کنترل گردش کالا در انبارها میتواند مزایای زیر را در بر داشته باشد:
- ثبت ورودها و خروج ها (اسناد رسید و حواله انبار) به صورت غیر دستی
- سرعت و دقت بالا در جمع آوری و ورود اطلاعات مربوط به گردش کالا در انبار
- امکان اختصاص یک کدسریالی برای هر واحد از کالا
- کنترل گردش و موجودی انبار براساس کد - لات و سریال
- ایجاد امکان ردیابی هر کالا بر اساس شماره سریال
- به حداقل رساندن خطاهای عملیاتی و اطلاعاتی
- امکان دسترسی به کلیه اطلاعات کالا به صورت On-Line، بدون خطا و با سرعت بالا
- امکان تهیه برگه های خروجی کالا به صورت اتوماتیک و سریع
- امکان بهره گیری دقیق از روشهای FIFO و LIFO در نحوه ترخیص محصولات از انبار
- انبار گردانی بسیار سریع و آسان با استفاده از دستگاه پرتابل
- امکان تعریف شرایط جایگذاری کالاهای خاص در موقعیت های خاص انبار
بکارگیری بارکد در جمع آوری اطلاعات تولید
استفاده از بارکد در خطوط تولید، باعث به وجود آمدن سیستم اطلاعاتی لحظهای و اطلاعات آماری مفیدی میشود که از آنها در بهبود و کنترل عملیات خط تولید استفاده میشود. بهطور مختصر میتوان مزایای ذیل را در این ارتباط نام برد:
- تعیین آمار تولید هر قسمت
- اطلاع از موجودی در حین تولید
- ثبت دقیق زمان و افراد مؤثر در انجام کارها
- زمانسنجی اتوماتیک کارها
- براورد دقیقتر میزان بهرهوری به منظور کمک به نظام بهرهوری و پاداش
- کاهش میزان خطاها و به دنبال آن کاهش ضایعات
- تعیین مقدار تولید لحظهای و براورد استفاده از منابع
- آگاهی از زمانهای دقیق و عملیات انجام شده در هر نوبت کاری
- آگاهی از زیر عملیات انجام شده
- انتقال سریع و لحظهای اطلاعات بین قسمتهای مختلف تولید
- شناسایی قطعات و عملیات انجام شده بر روی آنها، در طول فرایند تولید
- کمک به بالانس خط تولید
- ردیابی محصول
- اطلاع از میزان پیشرفت کارها بر روی محصول نهایی
بکارگیری بارکد در ردیابی محصول
با استفاده از بارکد امکان ردیابی محصول فراهم آمده و کنترل کیفیت محصول و امکان پیگیری نقصان کیفی راحتتر میشود. شماری از مزایای استفاده از بارکد برای ردیابی محصول عبارتند از:
- امکان ردیابی محصول از لحاظ مواد و قطعات تشکیل دهنده آن (مانند بچهای تولیدی)
- امکان ردیابی محصول از لحاظ عملیات انجام شده بر روی آن (مانند عملیات کنترل کیفی)
- امکان ردیابی محصول از لحاظ افراد مؤثر در تولید یا جابجایی آنها (مانند پرسنل تولید)
- امکان ردیابی محصول از لحاظ زمانهای انجام کار بر روی آن (مانند تاریخ مونتاژ قطعات)
- امکان ردیابی خواص مشترک بین محصولات مختلف (مانند تشخیص خرابی یک دسته تولیدی از طریق شکایت یک مشتری)
- امکان کنترل سیستمهای حمل و نقل (مانند کامیونها و رانندگانی که کالا را تحویل گرفتهاند)
- پیشگیری از ارسال اشتباه کالاها (به لحاظ کنترلهای بیشتر در زمان بارگیری)
توجیه اقتصادی پروژه های بارکدی
کاهش هزینه:
بواسطه پیاده سازی سیستم های فوق در یک بازه زمانی اثر بخش، با کاهش قابل ملاحظه ای از هزینه های پنهان سازمان روبرو خواهید گشت که بالطبع این هزینه ها چندین برابر کل مبلغ سرمایه گزاری شده می باشد. ذیلاً به پاره ای از موارد اشاره شده است:
- کاهش قابل ملاحظه هزینه به لحاظ حذف مستندات کاغذی و بایگانی آنها و نوشت افزار مکمل آن.
- کاهش پرسنل که از جمله بزرگترین قابلیت های به کارگیری این سیستم ها می باشد زیرا سیستم به تنهایی بسیاری از مسئولیتهای فردی را بر عهده خواهد گرفت.
- استفاده از سیستم مکانیزه مبتنی بر بارکد بطور قابل ملاحظه ای هزینه های طبقه بندی حمل را نیز کاهش خواهد داد.
کاهش خطا:
میدانیم که بروز خطا در عملیات، عامل هزینه های بسیاری است که به سازمانها تحمیل می گردد. بخش عمده ای از خطا ها به موجب اشتباهات انسانی پدیدار می گردند که اجتناب ناپذیر بوده و در سطح کلان یک اشتباه فردی کوچک میتواند اشتباهات پیچیده تری را خلق کرده که خود باعث افزایش هزینه خواهد گشت. ذیلاً به پاره ای از نکاتی که سبب کاهش خطا در سازمان میگردند اشاره میشود:
- ثبت داده ها به صورت مکانیزه با استفاده از بارکد سبب از بین رفتن کلیه خطاهای عملیاتی و اطلاعاتی میگردد با توجه به اینکه نرخ متوسط خطا، هنگامیکه داده ها با دست وارد می شوند یک کاراکتر در هر سیصد فشار روی دکمه های صفحه کلید کامپیوتر خواهد بود در حالیکه متوسط این خطا هنگامیکه داده ها بر اساس فن آوری بارکد خوانده می شوند یک کاراکتر در هر میلیون خواهد بود.
- استفاده از سیستم مکانیزه مبتنی بر بارکد حدس و گمان غیر واقعی را در رابطه با مواد و قطعات خط تولید کاهش خواهد داد و زمان تحویل سفارش به مشتریان را (بدون حدس و گمان) قطعی خواهد نمود و بدقولی را به حداقل کاهش خواهد داد.
- سیستم جمع آوری اطلاعات بوسیله بارکد امکان پردازشهای مکرر را بوجود آورده و هر تردیدی در مورد پردازش ها و دیگر اطلاعات عرضه کنندگان و مشتریان در کوتاهترین زمان حتی به صورت تلفنی قابل رفع خواهد بود.
همچنین با استفاده از این سیستم شما میتوانید آمار دقیقی از انبار مواد اولیه و یا انبار محصول خود داشته باشید تا دچار کسری مواد اولیه ویا مازاد بر تولید یک محصول در انبار نشوید.
باركد و دستگاه باركد خوان
تکنولوژی بارکد یکی از تکنولوژی های پر کاربرد امروزی است که به اشتباه با تکنولوژی کارت خوان ها یکسان تصور می شود. بارکدها درموارد زیادی بکاربرده می شوند و اعداد یا کدهای اسکی یا اطلاعاتی را به مجموعه ای از اشکال يانوارهاي سفيد وسياه تبدیل می کنند.
اینها اشکالی هستند که به راحتی توسط دستگاههای الکترونیکی قابل خواندن هستند این دستگاههای الکترونیکی که بار کدهارا می خوانند اسکنر بارکد نام دارند و در اکثر کالاهایی که تولید می شوند با نماد Upc یا Ean نام گذاری می شوند. خیلی از محصولات الکترونیکی دربرد مدارشان بارکدهایی را برای شناسایی دارند و بیشتر بسته بند ها بارکد دارند. عموما در بارکدها اطلاعات با نوارهایی با پهناهای مختلف کد می شوند. هنگام خواندن بارکدها معمولا یک سنسورنوری وجود دارد که بسته به سیگنال دریافتی ( سیاه یا سفید باشد) در خروجی صفر یا یک را نتیجه می دهد. سیستمهای بارکدها می توانند با چندین روش رمزگشایی عمل کنند. هرروش رمز گشایی مانند یک زبان برای سیستم است و هر کدام نقاط قوت و ضعف خود رادارند.
برای کاربردهای عمومی زبان کد 128 معمولا بهترین انتخاب است. دراین روش 128 کاراکتر اسکی را تعريف مي شود که کاملا قابل خواند هستند و اطمینان بالایی برای تشخیص آنها وجود دارد. اگر شما در حال ساخت یک سیستم با کاربرد عمومی هستید و نياز داريد كه فقط از اعداد و حروف کوچک شما استفاده كنيد از مي توانيد ازکد 39 استفاده کنید. در هر حالت به غیر از روشهای رمز گشایی نیاز به پیکر بندیبارکد خوان هم می باشد.
در باركدها بعضي مواقع تيكهايي هم براي اطمينان بيشتر قرار داده مي شوند .تیکها کاراکترهایی هستند که در بارکد ها برای تضمین خواندن درست قرار داده شده اند. تیکها در بعضی بارکدها که مستعد خطاي بيشتري هستندضروری است.
بارکدها را می توان با یک کامپیوتر عادی و با یک پرینتر لیزری چاپ کرد. شما فقط نیاز به یک برنامه مناسب برای ساخت و پرینت آن دارید. خواندن اطلاعات بارکد به روش های مختلفی انجام می شود. اگر شما مي خواهيد يك باركد خوان بسازيد باید دستگاهی بسازید که فقط بارکدها را با دقت را بالا بخواند. بارکد های تجاری که به کامپیوتر وصل می شوند معمولا می توانند کدهای اسکی را از طریق پورت سریال به کامپیوترارسال كنند. بارکد خوان معمولا قسمتی براي اسكن نوارها دارد كه یک اسکنر بارکد لیزری است. شما حتما آنرا در فروشگاهها و مغازه ها دیدهاید.
اگر شما می خواهید اطلاعات را پردازش کنید باید اطلاعاتی از نحوه دکد کردن بارکد ها داشته باشید. براي درك نحوه دكد كردن باركدها شما خود رادر داخل دستگاه فرض کنيد. شما باید منتظر اولین نوار مشکی باشید. زمانی که شمااولین نوار مشکی را دیده شد ساعت یا کلاک داخلی ری ست می شود به مقدار عدد صفر وكلاك شروع مي شود. سپس منتظر می شوید تا نوار سفید برسد.به محض رسيدن نوار سفيد مامی توانیم زمان را بخوانیم و آنرا متباسب با طول نوار مشکی یادداشت کنیم . هنگامیکه ما از سفید به سیاه می رویم دوباره زمان را می خوانیم و پهنای نوار را یادداشتمی کنیم. ما این کار را تا آخرین نوار انجام می دهیم. بعد از این ما اطلاعات کد شدهرا دکد می کنیم و نتایج به همين روش بدست می آید.
به استناد اصل يکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 9٧ قانون تجارت الکترونيکی مصوب 1382 ، وزارت بازرگانی موظف شده است نسبت به ایجاد نظام ملی طبقه بندی کالا و خدمات شناسه کالا و خدمات ( شامل تامین و توسعه بستر اطلاعاتی زنجیره تامين ملی کالا ، استانداردها ، روش ها ، ابزار و دستورالعمل های طبقه بندی و کدگذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پايگاه مرکزی داده ها و نیز تامین ساز و کار لازم برای طبقه بندی و کد گذاری خدمات برای رسیدن به درگاه - پرتال - اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات ) اقدام نماید .
تعريف کد ملی
سيستم ملی طبقه بندی و کدگذاری کالا سيستمی است که اطلاعات پايه زنجيره تامین در حوزه کالا را تحت کنترل در آورده و به عناصر سيستم تزريق می نماید .
این سيستم با استفاده از ابزار خبره طبقه بندی و کدگذاری کالا ، زبان مشترک و مفاهيم مشترکی را در سطح ملی ايجاد نموده و کليه اطلاعات اعتباری قلم کالا را از قبيل مراجع عرضه کننده ، مشخصات فنی و استانداردهای ملی و بين المللی و ... در خود ثبت و ذخيره می نماید .
هدف از راه اندازی کد ملی
این طرح با هدف کمک به شکل گيری بازار شفاف ، روان و کارآمد ، ايجاد امکان عرضه مستقيم کالا ، تحقق تامين حداکثر نيازها از منابع داخلی ، ايجاد شفافيت اقتصادی ، سلامت اقتصادی و حل معضل قاچاق کالا در کشور اجرا می شود .
مزایای داشتن کد ملی
· ایجاد زبان مشترک در شناسايی کالا و تسهيل ارتباط در سطح بنگاه های اقتصادی و بازار
· زمينه سازی جهت ایجاد حافظه اجتماعی و بستر اطلاعاتی به منظور انسجام عناصر مديریت زنجيره تامین کالا و خدمات
· زمينه ساز حضور در عرصه تجارت الکترونيک
· ايجاد قابلیت ارتباط با سيستم های کدينگ بين المللی
· معرفی و شناسائی منابع ساخت و توزيع کالا
· زمينه ساز توزيع گسترده برای توليد کنندگان و توزيع کنندگان
· زمينه ساز معرفی و تبليغ گسترده منطقه ای و جهانی کالاها
· کاهش هزينه های توزیع ، فروش و عمليات
· افزایش بهره وری سازمان ها
· هزينه توليد ، خريد ، حمل و نقل ، انبارداري ، بازاريابي ، فروش و ... را كاهش مي دهد.
· امكان ورود كالاهاي ايراني به برخي بازارهاي هدف غير قابل دسترسي را فراهم ميكند.
· سيستم اقتصادي كشور را شفاف و جلو تقلب در توليد ، فروش و تجارت كالا و خدمات را مي گيرد.
· زمينه لازم جهت تحقق حقوق مصرف كننده را فراهم مي نمايد.
· از خريدهاي غير ضرور به ويژه در بخش دولتي جلوگيري و جلو خروج ارز را مي گيرد.
· جلو قاچاق كالا را به آساني و با شناسايي كالاهاي مجاز از غير مجاز با ملاك "ايران كد داشتن" را مي گيرد.
· تجارت را تسهيل و تجارت الكترونيك را رواج مي دهد.
· كالايي در داخل كشور توليد مي شده اما نيازمند خريد آن كالا از اين توليد بي خبر بوده است.
· امكان استفاده از حداكثر توان داخلي در توليد يا فروش كالاها را فراهم مي كند. بسيار پيش آمده كه گاها
· واسطه ها را حذف مي كند و هزينه مبادله را كاهش مي دهد و ...
· كليه كالاها و خدمات توليدي كشور را داراي زبان مشترك كرده و بدين ترتيب جلو برداشتهاي سليقه اي از قوانين و رويه هاي اداري معمول فعلي را مي گيرد.
کلیه تولید کنندگان ، وارد کنندگان و توزیع کنندگانی که با نام تجاری یا برند خود کالا توزیع می نمایند مشمول عضویت در نظام ملی طبقه بندی کالا و خدمات شناسه (ایران کد) می باشند.
پس از عضویت در ایران کد و دریافت کد عضویت 5 رقمی ملی عضویت ، همچنین دریافت کدهای 16 رقمی ملی محصولات می توانید کد 13 رقمی بین المللی محصولات خود را نیز به صورت رایگان دریافت نموده و برای صادرات و عرضه محصولات خود در فروشگاه های داخل و خارج از کشور استفاده نمائید.
بسته و يا پوشش بهطور كلي بايد داراي عملكرد و وظايف زير باشد. البته امروزه علاوهبر امور كلي زير، بسياري انتظارات ديگر هم از يك بستهبندي خوب وجود دارد. اين وظايف را بهطور كلي ميتوان در 4 مورد زير خلاصه كرد:
1. عملكرد تكنيكي و حفاظتي
بسته بايد از كالا نگهداري كرده و آن را از ضايعات احتمالي حفظ كند. از فساد كالاهاي فسادپذير جلوگيري و در مورد كالاهاي خاصي در مقابل سرما، گرما، ضربه و... محافظت كند.
2. عملكرد اقتصادي
اين مورد، بيشتر از لحاظ گرفتن جاي كم، ترتيب، نظم، انبار كردن كالا و سهولت حمل و نقل، مورد توجه قرار ميگيرد. هر چند كه عملكرد حفاظتي خود در صرفهجويي اقتصادي هزينهها نقش بسزايي دارد .
3. عملكرد تبليغاتي
در اين نوع بستهبندي، بسته بايد داراي نام تجاري و علامت تجاري مختص به خود (آرم لوگو تايپ يا آرم نوشتاري) و جملات و شعارهاي تبليغاتي باشد كه كالا را معرفي ميكنند. همچنين، عكسها و طراحي زيبا، انتخاب رنگ بجا و فرم مناسب بسته را از ميان ديگر بستهها متمايز ميگرداند و آن را داراي شخصيت مخصوص بخود ميكند.
در اين زمينه، هر چه انتخاب رنگ مناسبتر، فرم بسته عقلانيتر، آرم قابل ديدتر و نام زيباتر و خواناتر باشد، جذابيت بيشتري براي مصرف كننده ايجاد ميشود.
4. عملكرد اطلاعرساني
اطلاعات لازم و دستورالعمل طريقه مصرف محصول (در صورتي كه آگاهي از دستورات لازم باشد) بايد روي بسته درج شود. در صورتي كه جنس جديد باشد و شرايط بهكارگيري و يا نحوه كاركرد و استفاده از آن با اجناس مشابه متفاوت باشد، بسته بايد مصرفكننده را با اين امور آشنا كند.
ويژگيهاي بسته خوب
بسته، هميشه وسيله ارتباط بين ذهن خريدار و فروشنده است. مصرفكننده وقتي به يك جنس فكر ميكند، اولين چيزي كه در ذهن وي تداعي ميشود، بستهبندي آن است زيرا فرمها و رنگها راحتتر از اسامي به ذهن رسوخ ميكنند و در حافظه باقي ميمانند.
در هر حال بستهبندي خوب داراي ويژگيهاي ذيل است:
1. نوشتهها، عبارات و شعار آن، منطبق با واقعيت و به دور از انحراف و افراط باشد.
2. تناسب بين بسته و محصول وجود داشته باشد. در غير اين صورت، احتمال ترديد و دلزدگي در مصرف را به دنبال خواهد داشت.
3. طراحي بسته بايد بهگونهاي باشد كه بتواند خريدار را به شكل و ظاهر خود وفادار نگه دارد.
4. در هر بستهبندي، جنبه بهداشتي محصول بايد در نظر گرفته شود. عكسها، تصاوير و رنگهايي بايد انتخاب و ارائه شود كه با ديدن آن، ميل به خريد و مصرف در مخاطب و بيننده ايجاد شود.
5. بسته بايد بهگونهاي باشد كه بتواند هزينههاي بستهبندي را تأمين و جبران كند.
6. از آنجا كه بسته، وسيله ارتباط ذهن خريدار و فروشنده است، اين ارتباط هنگامي پا برجا و ماندگار خواهد بود كه تمام عناصر ديداري براستي، درستي و زيبايي به كار رفته باشد.
7. كالا بايد با سهولت و بدون ضايعات و نقض از داخل بسته خارج شود و علاوهبر آن، خريدار بايد از داشتن آن در زندگي خود احساس لذت كند. همچنين بسته بايد باعث خوشايندي محيط اطراف شود.
8. تهيه و اجراي بستهبندي بايد مقرون بصرفه باشد و از دور ريختگي مواد بستهبندي چون فلز، پلاستيك، كارتن و يا كاغذ پيشگيري كند.
9. چشمگير باشد.
10. بسته در عين زيبايي بايد نمايانگر و ارائهدهنده محتواي خود باشد.
11. مواد اوليه هر بسته، بايد بهگونهاي باشد كه اولاً بتواند حافظ خوبي براي محتواي خود باشد و بر اثر حمل و نقل، نگهداري و يا دستكاري، بسادگي پاره نشود. ثانياً، نوع مواد با توجه به وضع و تركيب محتوا تهيه شده باشد. ثالثاً، شرايط محيطي نظير: رطوبت يا خشكي هوا و سرما و گرما به محتواي آن آسيبي نرساند.
12. يكي از ويژگيهاي بسته خوب، باز و بسته شدن آسان و نيز امكان استفاده از آن در نوبتهاي بعدي است.
13. از خصوصيات ديگر يك بسته خوب ايجازگويي و پرهيز از طرحها و فرمها و نقوش شلوغ و خستهكننده است.
اصولي كه بايد در بستهبندي رعايت شوند:
اصول كلي و اساسي و لازم را كه بايد در بستهبندي كالاها بهطور عمومي و كلي رعايت نمود ميتوان در فهرست زير خلاصه كرد:
1. جلب توجه
2. معرفي كالا
3. نظافت
4. ايجاد اعتماد
5. با ارزش باشد
6. سهولت برداشتن
7. سهولت حمل
8. سهولت گشودن
9. سهولت نگهداري
10. بهداشت
11. حفاظت
12. انبارداري
13. دستورالعملها
14. رنگ و طرح
15. تبليغات
جهت مشاهده جدیدترین محصولات شرکت پارکد گستر آسیا عضو صفحه تلگرام ما شوید
barcodeprinter@
https://telegram.me/barcodeprinter