ایران کد
آیا می دانید داشتن ایران کد برای محصولات وارداتی و تولیدی و حتی خدمات اجباری شده است .... !
با ما می توانید درکمترین زمان و با حداقل هزینه ایران کد محصولات خود را چاپ کرده و به سرعت دریافت نمایید ... !
براساس تصويبنامه هيات محترم وزيران و به استناد اصل قانون تجارت الکترونيکي، وزارت بازرگاني موظف است نسبت به طراحي و پياده سازي نظام ملي طبقهبندي و خدمات شناسه کالا و خدمات (ايرانکد) اقدامات لازم را مبذول نمايد. از اين رو مرکز ملي شمارهگذاري کالا و خدمات ايران (وابسته به وزارت بازرگاني) ماموريت دارد تا نظام ايرانکد را در سطح کشور طراحي و پياده سازي نمايد.
ايرانکد يا نظام ملي طبقهبندي و خدمات شناسه کالا، نظامي است که با تدوين اطلاعات کالاها و خدمات امکان شناسايي موجوديتهاي زنجيره تامين را فراهم ميکند و جريان اطلاعات در زنجيره را تسهيل مينمايد. اين نظام در پي ايجاد زبان مشترک ميان عرضهکنندگان کالا و خدمات، مشتريان و به طورکلي عوامل درگير در حوزه کالا و خدمات در سطح ملي است. ايرانکد با توليدات،ابزارها و تسهيلاتي که در اختيار کاربران خود قرارميدهد بستري براي تسهيل مديريت کالا و خدمات فراهم ميکند. ايرانکد چارچوبهايي براي بيان کالاها در سطح لازم از جزئيات ارائه ميدهد.
کدملي کالا :
کد ملي کالا از 16 رقم تشکيل شده است که 7 رقم اول آن راجع به اطلاعات ماهيتي کالاست و از ساختار طبقه بندي ملي اقلام استخراج مي شود و به آن کد عمومي کالا يا کليد کد مي گويند و در کل کشور براي يک محصول خاص مشترک بوده و توسط مرکز ملي شماره گذاري کالا و خدمات ايران توليد مي شود، 5 رقم دوم کد عضويت شرکت است که مرکزبه هر شرکت يک کد اختصاص مي دهد، 4 رقم آخر اطلاعات شرکتي کالا را در بر مي گیرد باتوجه به تنوع نوع خاصي از کالا و باتوجه به الگوها و مشخصات کالا از طرف شرکت نماينده به آن اختصاص داده مي شود.
محدوده اقلام تحت پوشش اين سامانه
سامانه کدينگ ملي کالا مي تواند تمام مواد اوليه و کالاهاي تجاري را که از سوي عرضه کنندگان اعم از توليد کننده، وارد کننده، صادر کننده و توزيع کننده به بازارکشور ارائه مي شود، در بر بگيرد.
خروجي هاي سيستم :
• جايگاه محصولات درنظام طبقه بندي ملي کالا (درخت واره ملي محصولات)
• کد ملي محصولات
• اطلاع رساني اطلاعات شرکت (نام شرکت - کد عضويت ملي - مديرعامل - آدرسها - نمايندگيها - رسانههاي ارتباطي و ...)
• اطلاع رساني اطلاعات مبناي محصولات (کد ملي – نام محصولات – نام تجاري – شرح لاتين – شماره استاندارد – واحد شمارش و .....)
• اطلاع رساني اطلاعات مشخصات فني محصولات (طول – عرض – وزن – جنس – ولتاژ – آلياژ – ترکيبات و ....)
• اطلاع رساني اطلاعات تصاويراقلام
• خدمت مديريت نام تجاري محصولات (برند محصولات)
• صفحه اختصاصي براي هر شرکت
• کاتالوگ الکترونيکي محصولات
• دسترسي به شرکت و محصولات از طرق مختلف
• گزارش بر اساس اطلاعات مختلف شرکت ها و محصولات
• دسترسي به شرکت و محصولات از ساير نظام هاي طبقه بندي بين المللي
• قرار گيري محصولات در سبداطلاعاتي کاربر (مصرف کننده اطلاعات)
• قرارگيري شرکت و محصولات در کتاب هاي الکترونيکي
• مقايسه مشخصات فني محصولات و دسترسي به آن
• دسترسي مستقيم به صفحه اختصاصي وب شرکت و .......
برای دریافت خدمات چاپ و یا تجهیزات چاپ ایران کد به قسمت محصولات و خدمات شرکت بارکد گستر آسیا مراجعه کنید!
ایران کد چیست؟
به استناد اصل يکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 9٧ قانون تجارت الکترونيکی مصوب 1382 ، وزارت بازرگانی موظف شده است نسبت به ایجاد نظام ملی طبقه بندی کالا و خدمات شناسه کالا و خدمات ( شامل تامین و توسعه بستر اطلاعاتی زنجیره تامين ملی کالا ، استانداردها ، روش ها ، ابزار و دستورالعمل های طبقه بندی و کدگذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پايگاه مرکزی داده ها و نیز تامین ساز و کار لازم برای طبقه بندی و کد گذاری خدمات برای رسیدن به درگاه - پرتال - اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات ) اقدام نماید .
تعريف کد ملی
سيستم ملی طبقه بندی و کدگذاری کالا سيستمی است که اطلاعات پايه زنجيره تامین در حوزه کالا را تحت کنترل در آورده و به عناصر سيستم تزريق می نماید .
این سيستم با استفاده از ابزار خبره طبقه بندی و کدگذاری کالا ، زبان مشترک و مفاهيم مشترکی را در سطح ملی ايجاد نموده و کليه اطلاعات اعتباری قلم کالا را از قبيل مراجع عرضه کننده ، مشخصات فنی و استانداردهای ملی و بين المللی و ... در خود ثبت و ذخيره می نماید .
هدف از راه اندازی کد ملی
این طرح با هدف کمک به شکل گيری بازار شفاف ، روان و کارآمد ، ايجاد امکان عرضه مستقيم کالا ، تحقق تامين حداکثر نيازها از منابع داخلی ، ايجاد شفافيت اقتصادی ، سلامت اقتصادی و حل معضل قاچاق کالا در کشور اجرا می شود .
مزایای داشتن کد ملی
· ایجاد زبان مشترک در شناسايی کالا و تسهيل ارتباط در سطح بنگاه های اقتصادی و بازار
· زمينه سازی جهت ایجاد حافظه اجتماعی و بستر اطلاعاتی به منظور انسجام عناصر مديریت زنجيره تامین کالا و خدمات
· زمينه ساز حضور در عرصه تجارت الکترونيک
· ايجاد قابلیت ارتباط با سيستم های کدينگ بين المللی
· معرفی و شناسائی منابع ساخت و توزيع کالا
· زمينه ساز توزيع گسترده برای توليد کنندگان و توزيع کنندگان
· زمينه ساز معرفی و تبليغ گسترده منطقه ای و جهانی کالاها
· کاهش هزينه های توزیع ، فروش و عمليات
· افزایش بهره وری سازمان ها
· هزينه توليد ، خريد ، حمل و نقل ، انبارداري ، بازاريابي ، فروش و ... را كاهش مي دهد.
· امكان ورود كالاهاي ايراني به برخي بازارهاي هدف غير قابل دسترسي را فراهم ميكند.
· سيستم اقتصادي كشور را شفاف و جلو تقلب در توليد ، فروش و تجارت كالا و خدمات را مي گيرد.
· زمينه لازم جهت تحقق حقوق مصرف كننده را فراهم مي نمايد.
· از خريدهاي غير ضرور به ويژه در بخش دولتي جلوگيري و جلو خروج ارز را مي گيرد.
· جلو قاچاق كالا را به آساني و با شناسايي كالاهاي مجاز از غير مجاز با ملاك "ايران كد داشتن" را مي گيرد.
· تجارت را تسهيل و تجارت الكترونيك را رواج مي دهد.
· كالايي در داخل كشور توليد مي شده اما نيازمند خريد آن كالا از اين توليد بي خبر بوده است.
· امكان استفاده از حداكثر توان داخلي در توليد يا فروش كالاها را فراهم مي كند. بسيار پيش آمده كه گاها
· واسطه ها را حذف مي كند و هزينه مبادله را كاهش مي دهد و ...
· كليه كالاها و خدمات توليدي كشور را داراي زبان مشترك كرده و بدين ترتيب جلو برداشتهاي سليقه اي از قوانين و رويه هاي اداري معمول فعلي را مي گيرد.
کلیه تولید کنندگان ، وارد کنندگان و توزیع کنندگانی که با نام تجاری یا برند خود کالا توزیع می نمایند مشمول عضویت در نظام ملی طبقه بندی کالا و خدمات شناسه (ایران کد) می باشند.
پس از عضویت در ایران کد و دریافت کد عضویت 5 رقمی ملی عضویت ، همچنین دریافت کدهای 16 رقمی ملی محصولات می توانید کد 13 رقمی بین المللی محصولات خود را نیز به صورت رایگان دریافت نموده و برای صادرات و عرضه محصولات خود در فروشگاه های داخل و خارج از کشور استفاده نمائید.